Piirihallitus kokoustaa Ilmajoen Työväentalolla.

Eläkkeensaajien Keskusliitto on perustettu vuonna 1962 ja samana vuonna Pohjanmaalle syntyi yhdistys Kokkolaan syksyllä 1962. Pohjanmaalle perustettiin 1960-luvulla vielä kolme muuta yhdistystä (Seinäjoelle, Vaasan ja Lapualle).

Pohjanmaan  piiri perustettiin vuonna 1973.

Pohjanmaan piirissä toimivat yhdistykset ovat Kokkolassa, Pietarsaaressa, Järviseudun alueella (Vimpeli, Lappajärvi  ja Alajärvi), Kauhavalla, Lapualla, Laihialla, Vaasassa. Seinäjoella on kaksi yhdistysä Seinäjoen Eläkkeensaajat ja Seinäjoen Seudun Boccuayhdustys. Yhdistyksiä on lisaksi Kaskisissa. Teuvalla, Kauhajoella, Kurikassa, Ilmajoella, Jalsjärvellä, Alavudella ja Ähtärissä.

EKL:n Ruotsinkieliseen piiriin kuuluvia yhdistyksiä EKL:n Pohjanmaan piirin alueella on yksi, Vasa Pensionstagare rf.

Päätöksenteko

Piirin toimintaa johtaa piirihallitus, jossa puheenjohtajan lisäksi on 12 varsinaista jäsentä ja 12 henkilökohtaisia varajäseniä. Piirihallituksen ulkopuolelta valittut toimihenkilöt ovat: sihteeri ja taloudenhoitaja sekä tiedottaja.

Piirin korkein päättävä elin on keväällä ja syksyllä kokoontuva piirikokous.